Digitale Landesbibliothek Berlin Logo
  • First image
  • -50
  • -20
  • -5
  • Previous image
  • Next image
  • +5
  • +20
  • +50
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment
  • Facebook Icon
  • Twitter Icon

Vom Rückgang der deutschen Bühne / Goldmann, Paul (Public Domain)

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

Public Domain Mark 1.0. You can find more information here.

Bibliographic data

fullscreen: Vom Rückgang der deutschen Bühne / Goldmann, Paul (Public Domain)

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

Public Domain Mark 1.0. You can find more information here.

Monograph

Author:
Goldmann, Paul
Title:
Vom Rückgang der deutschen Bühne : polemische Aufsätze über Berliner Theater-Aufführungen / von Paul Goldmann
Publication:
Frankfurt am Main: Literarische Anstalt Rütten & Loening, 1908
Language:
German
Digitization:
Berlin: Zentral- und Landesbibliothek Berlin, 2023
Scope:
352 Seiten
Berlin:
B 482 Theater. Tanz. Film: Schauspiel
DDC Group:
792 Theater, Tanz
URN:
urn:nbn:de:kobv:109-1-15477812
Collection:
Theatre,Film,Music,Visual Arts
Location:
Zentral- und Landesbibliothek Berlin
Shelfmark:
B 482/73
Copyright:
Public Domain
Accessibility:
Free Access

Chapter

Title:
"Die Morgenröte" von Josef Ruederer

Contents

Table of contents

  • Vom Rückgang der deutschen Bühne / Goldmann, Paul (Public Domain)
  • Title page
  • Dedication
  • Contents
  • Der Rückgang
  • "Elga" von Gerhart Hauptmann
  • "Florian Geyer" von Gerhart Hauptmann
  • "Hanneles Himmelfahrt" von Gerhart Hauptmann
  • "Und Pippa tanzt!" Ein Glashüttenmärchen von Gerhart Hauptmann
  • "Die Jungfern vom Bischofsberg" von Gerhart Hauptmann
  • "Hidalla" von Frank Wedekind
  • "Frühlings Erwachen" von Frank Wedekind
  • "Das gerettete Venedig" von Hugo von Hofmannsthal
  • "Odipus und die Sphinx" von Hugo von Hofmannsthal
  • "Der Graf von Charolais" von Richard Beer-Hofmann
  • "Der Ruf des Lebens" von Arthur Schnitzler
  • "Ritter Blaubart" von Herbert Eulenberg
  • "Stein unter Steinen" von Hermann Sudermann
  • "Das Blumenboot" von Hermann Sudermann
  • "Traumulus" von Arno Holz und Oskar Jerschke
  • Einiges über Max Reinhardts Direktionsführung
  • "Das Wintermärchen" bei Max Reinhardt
  • "Die Morgenröte" von Josef Ruederer
  • "Die Rabensteinerin" von Ernst von Wildenbruch
  • "Figaros Hochzeit" von Beaumarchais
  • Das Moskauer Künstlerische Theater
  • "Der Gott der Rache" von Schalom Asch
  • "Ein idealer Gatte" von Oskar Wilde
  • "Mensch und Übermensch" von Bernhard Shaw
  • Advertising
  • ColorChart

Full text

„Die Morgenröte.“ 
Von Josef Ruederer. 
Die Komödie „Die Morgenröte“, die im „Neuen Theater“ 
aufgeführt wurde, behandelt Lola Montez und die Münchener 
Revolution. Der Titel des Stückes ist wahrscheinlich auch 
der Phraseologie jener Zeit entnommen. Als nach dem Rück— 
tritte des klerikalen Ministeriums Abel der im Rufe des 
Liberalismus stehende Zu Rhein die Leitung der Staats— 
geschäfte übernahm, sprachen die Blätter der Linken etwas 
überschwänglich vom „Ministerium der Morgenröte“. Darauf 
hat Josef Ruederer offenbar angespielt, als er sein Stück 
benannte. 
In dem Stücke selbst wird das freilich nirgends erklärt. 
Auch sonst wird nicht der mindeste Versuch gemacht, die 
nötige historische Erläuterung zu den Personen und Vor— 
gängen des Dramas zu geben. Wer Lola Montäez ist, wird 
nicht gesagt, und es wird auch nicht gesagt — obwohl gerade 
dies eine unerläßliche Vorbedingung für das Verständnis der 
Ereignisse ist, die sich auf der Bühne abspielen, — warum 
das Volk gegen Lola Montez gar so erbittert ist. Der 
Autor scheint zu glauben, daß es zur allgemeinen Bildung 
gehört, nicht nur über die deutschen Monarchen, sondern auch 
über deren Liebesverhältnisse Bescheid zu wissen. Jedenfalls 
ist die Kenntnis der bayrischen Geschichte in den Vierziger— 
jahren des neunzehnten Jahrhunderts erforderlich, um sich 
in dem Drama zurechtfinden, — obwohl allerdings die
	        

Downloads

Downloads

Full record

ALTO TEI Full text PDF
TOC
Mirador

This page

PDF Image Preview Image Small Image Master ALTO TEI Full text Mirador

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Formats and links

Formats and links

The metadata is available in various formats. There are also links to external systems.

Formats

METS MARC XML Dublin Core

Links

OPAC DFG-Viewer Mirador

Cite

Cite

The following citation links are available for the entire work or the displayed page:

Full record

RIS

This page

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

How much is one plus two?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.