Digitale Landesbibliothek Berlin Logo Full screen
  • First image
  • -50
  • -20
  • -5
  • Previous image
  • Next image
  • +5
  • +20
  • +50
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment
  • Facebook Icon
  • Twitter Icon

Bibliotheksdienst (Rights reserved) Issue37.2003 (Rights reserved)

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

No licence for use has been granted - all rights reserved.

Bibliographic data

fullscreen: Bibliotheksdienst (Rights reserved) Issue37.2003 (Rights reserved)

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

No licence for use has been granted - all rights reserved.

Periodical

Title:
Bibliotheksdienst
Publisher:
Landesbibliothekszentrum Rheinland-Pfalz
Zentral- und Landesbibliothek Berlin
Ehemaliges Deutsches Bibliotheksinstitut
Deutsches Bibliotheksinstitut
Bundesvereinigung Deutscher Bibliotheksverbände
Bibliothek & Information Deutschland
Publication:
Berlin: de Gruyter, 1967 -
Digitization:
Berlin: Zentral- und Landesbibliothek Berlin, 2014
ISSN:
2194-9646
ZDB-ID:
1465932-3 ZDB
DDC Group:
020 Bibliotheks- und Informationswissenschaft
Copyright:
Rights reserved
Accessibility:
Free Access
Collection:
Bibliotheksdienst

Volume

Publication:
2003
Language:
German
URN:
urn:nbn:de:kobv:109-1-5198448
Copyright:
Rights reserved
Accessibility:
Free Access
Collection:
Bibliotheksdienst

Issue

Title:
Heft 8/9

Contents

Table of contents

  • Bibliotheksdienst (Rights reserved)
  • Issue37.2003 (Rights reserved)
  • Heft 1
  • Heft 2
  • Heft 3
  • Heft 4
  • Heft 5
  • Heft 6
  • Heft 7
  • Heft 8/9
  • Heft 10
  • Heft 11
  • Heft 12

Full text

Erschließung THEMEN rien stellen nur wenige Verfasserinnen an (z. B. 2, Robbins in 3, 4 ,5). Die Lern- theorien sind aber ein wichtiger Ansatz der pädagogischen und didaktischen Grundlagen für die Unterrichtspraxis. Die einzelnen Lerntheorien gehen jeweils von einem bestimmten Menschen- bild aus und versuchen, daraus Ableitungen für die Optimierung des Lernpro- zesses zu ziehen. In ihnen spiegelt sich die Spannung wider, die einerseits zwischen der Freiheit und Selbstbestimmung der Lernenden und andererseits der Notwendigkeit der Vermittlung von bereits vorhandenem Wissen besteht, das unabhängig von der Person des Lernenden seine Gültigkeit besitzt. Die einzelnen Lerntheorien geben darauf unterschiedliche Antworten. Dabei wird eine bestimmte Betrachtung des Lernenden als allein gültig gesehen. Weil dabei andere Facetten der Persönlichkeit der Lernenden und somit auch des Lernprozesses unterbewertet oder sogar negiert werden, kann der Formal- erschließungsunterricht nicht nach einer einzigen Lerntheorie ausgerichtet werden. Jede der Lerntheorien kann aber wichtige Hinweise zur Gestaltung des Unterrichts geben. 2.1 Behaviorismus Die Behavioristen betrachten das Gehirn als ,,Black Box". Die inneren Vorgän- ge werden ignoriert, im radikalen Behaviorismus gibt es diese inneren Vor- gänge gar nicht. Alles Verhalten, auch komplexes, lässt sich in Reiz- Reaktions-Einheiten zerlegen. Positive Verstärker bewirken, dass die Hand- lung wiederholt wird. Negative Verstärker verursachen das Unterlassen von Handlungen, damit andere negative Effekte ausbleiben. Skinner entwickelte aus dieser Theorie den ,,Programmierten Unterricht", der die Grundlage für die ersten computerunterstützten Lernprogramme war. Eine moderne Lerntheorie kann nicht nur nach dem Reiz-Reaktions-Schema arbeiten. Gerade bei einer Tätigkeit, die hohe Genauigkeit verlangt, spielen die 2 Garrett, LeAnne: Dewey, Dale and Bruner: educational philosophy, experimental learning and library school cataloging instruction. In: Journal of education for library and information science 38 (1997) Nr. 2, S. 129­136 3 Inter, Sheila S. (Hrsg.); Hill, Janet Swan (Hrsg.): Recruiting, educating and training cataloging librarians: solving the problems (Simmons College Symposium Boston, Mass. 1989). ­ New York, NY: Greenwood Press, 1989 (New directions on informa- tion management 19). ­ ISBN 031326693X 4 Piette, M. In: Reference Librarian (1995) Nr. 51­52, S. 77­88 5 Walster, Dian: Using instructional design theories in library and information science education. In: Journal of education for library and information science 36 (1995) S. 238­248 BIBLIOTHEKSDIENST 37. Jg. (2003), H. 8/9 1089

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Volume

METS METS (entire work) MARC XML Dublin Core RIS Mirador TEI Full text PDF DFG-Viewer OPAC
TOC

Issue

PDF RIS

Image

PDF
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Volume

To quote this record the following variants are available:
URN:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Issue

To quote this structural element, the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
URN:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

2003.
Please check the citation before using it.

Usage figures

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the fifth month of the year?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.