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Volume Heft 6

Full text: Bibliotheksdienst (Rights reserved) Issue 45.2011 (Rights reserved)

Themen Informationsvermittlung 554 Bibliotheksdienst 45. Jg. (2011), H. 6 ter literacy, media literacy, technological literacy, ethics, critical thinking, and communication skill…“42 Eine frühe Definition findet man bei Breivik und Gee: „Information literacy is a survival skill in the information age. Instead of drowning in the abundance of information that floods their lives, information- literate people know how to find, evaluate, and use information effectively to solve a particular problem or make a decision, wether the information they select comes from a computer, a book, a government agency, a film, or any a number of other possible resources. Students have long relied on the knowl- edge of teachers and the information skills of librarians. In fact, when the vol- ume of information was modest, they could often manage without becoming information literate themselves. What the information explosion has done is turn an old problem – functional illiteracy – into a new crisis. To address this crisis, we need a new educational philosophy based on a fuller understanding of the information explosion and a redefinition of literacy that includes infor- mation skills.“43 Eine aktuelle Definition des Begriffs Informationskompetenz findet sich in Wiki- pedia. Zu diesem Begriff ist im bibliothekarischen Umfeld eine Fülle an Literatur erschienen.44 Das für diese Fähigkeit notwendige Wissen muss dem Nutzer vom Bibliothekar vermittelt werden. Dies setzt voraus, dass Bibliothekare ebenfalls über entspre- chendes Wissen verfügen, das auf dem aktuellen Stand gehalten werden muss. Lor und Britz formulieren es folgendermaßen: „All creators of knowledge are also information users. They have similar needs.“45 Somit zeigen sich auch hier die Anforderungen der Wissensgesellschaft. Insofern liegt am Arbeitsplatz, also betriebsintern, generell eine vergleichbare Situation mit den von Externen benötigten Kompetenzen vor. Bislang sind hierfür benö- tigte Qualifizierungsmaßnahmen durch herkömmliche Schulungen etc. erfolgt. 42 Eisenberg, Michael; Lowe, Carrie A; Spitzer, Kathleen L: Information literacy: essential skills for the information age. Westport, Conn. u.a. 2004, S 5. 43 Breivik, Gee: Information Literacy 1989, zitiert in: Eisenberg, Michael; Lowe, Carrie A; Spitzer, Kathleen L: Information literacy: essential skills for the information age. Westport, Conn. u.a. 2004, S.193. 44 Ballod, Matthias: Sprache als Schlüssel für Informationskompetenz. In: Ockenfeld, Marlies (Hrsg): Informationskompetenz 2.0. Zukunft von qualifizierter Informations- vermittlung. 24. Oberhofer Kolloquium zur Praxis der Informationsvermittlung im Gedenken an Joseph Weizenbaum. 10. bis 12. April 2008. Tagungsband. Frankfurt a.M. 2008, S. 67ff., explizit S. 68 45 Lor, P. J.; Britz, J. J.: Challenges of the Approaching Knowledge Society: Major International Issues Facing LIS Professionals. In: Libri 2007, Vol. 57, S. 120.
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